۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۲۱۹۳۹
حاجی میرزایی:

اجرای سند تحول بنیادین در اولویت است | ارتباط خانواده و مدرسه تقویت شود

اجرای سند تحول بنیادین در اولویت است | ارتباط خانواده و مدرسه تقویت شود
وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت تقویت ارتباط خانواده و مدرسه تأکید کرد و گفت: احرای سند تحول در دستور کار است و باید تلاش کنیم تا از حیث کیفیت نیز به عدالت آموزشی نزدیک شویم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش گفت: مدافعان ایران و اسلام تنها مبارزان بزرگ میدان نبرد نبودند، بلکه زاهد و عارف بودند و میدان نبرد برایشان وادی مقدسی بود که در آن قرب به خداوند را جست وجو می کردند.

وی با بیان این که شهدا و رزمندگان دفاع مقدس الگوی بسیار خوبی برای نسل جدید هستند، ادامه داد: در تابستان که تعطیلات بر کشور حاکم می شود، نبض آموزش و پرورش می تپد و دانش آموزان آماده اقدامات آموزشی می شوند؛ امروز بیش از 98 درصد از کسانی که لازم التعلیم هستند تحت تعلیم قرار گرفته اند، همچنین 14 میلیون و 860 هزار دانش آموز در 110 هزار مدرسه و 555 هزار کلاس با 777 هزار معلم سال تحصیلی خود را آغاز کرده اند.

حاجی میرزایی تأکید کرد: تلاش برای ثبت نام دانش آموزان با توجه به کمبود نیرو سخت بود، اما با تلاش های مضاعف همکاران ما به درستی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ایمن سازی مدارس در اولویت ما بوده است، گفت: با توجه به زلزله ای که در کرمانشاه به وجود آمد و سیلی که در خوزستان، لرستان و گلستان رخ داد بسیاری از مدارس تخریب شد، اما تلاش کردیم که آنها را بازسازی و تعمیر کنیم؛ امروز پرونده زلزله از حیث مدارس در کرمانشاه بسته شده است و 72 مدرسه با 390  کلاس و 48 هزار متر مربع زیربنا با اعتباری حدود 114 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مناطق سیل زده 462 مدرسه به تعمیرات جزئی، 148 مدرسه به تعمیرات اساسی و 117 مدرسه به بازسازی مجدد نیاز دارند؛ تعمیرات جزئی انجام شده و تعمیرات اساسی و بازسازی مجدد نیز تا پایان امسال به صورت کامل انجام خواهد شد؛ البته ناگفته نماند که حدود نیمی از مدارسی که نیازمند بازسازی مجدد بوده اند تا کنون بازسازی شده اند و سایر آنها نیز به زودی مورد بازسازی قرار خواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تقدیر و تشکر از خیران مدرسه ساز برای تلاش هایی که در زمینه بازسازی مدارس در مناطق زلزله زده و سیل زده انجام داده اند، مسأله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: آموزش و پرورش سند تحول بنیادینی دارد که اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی آن را نگاشه اند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ ما با اتکا به این سند که منبعث از آموزه های اسلامی است می توانیم به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شویم و به همگان بفهمانیم نیازی به الگوهای دیگر نداریم.

وی با بیان اینکه اولویت ما این است که برای اجرای شایسته و استقرار مناسب سند تحول بنیادین برنامه ریزی دقیق داشته باشیم، خاطرنشان کرد: انتقال از آموزش به تربیت، انتقال از حافظه محوری به فهم محوری و افزایش مهارت های لازم برای زندگی مؤثر و مشارکت فعال در زندگی اجتماعی و عمرانی کشور، تحول در مدیریت و راهبری در مدرسه، ساماندهی نیروی انسانی و معلمان، ساماندهی منابع مالی و سنجش و ارزشیابی تحصیلی و تحول در فضا و تجهیزات و فناوری های مدارس از پیشران های تحولی است که در سند تحول مورد تأکید قرار دارد.

حاجی میرزایی بر ضرورت تقویت ارتباط خانواده و مدرسه تأکید و عنوان کرد: ما به مدرسه به عنوان رکن رکین تربیت و تعلیم توجه داریم؛ مدرسه خانه دوم و خانه مدرسه نخست دانش آموزان است و باید ارتباط خانواده و مدرسه افزایش پیدا کند؛ خانواده مسؤول اصلی آموزش و پرورش دانش آموزان است، از این جهت باید برای انجام این مسؤولیت بزرگ ارتباط خود را با مدرسه تقویت کنند تا تعالیم مدرسه و خانواده با یکدیگر هماهنگ باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تقویت مدیریت در سطوح مختلف آموزش و پرورش برنامه ریزی کرده ایم و بیان اینکه «عدالت آموزشی» به عنوان مهم ترین رسالت آموزش و پرورش محسوب می شود، گفت: امروز در جای جای این سرزمین بزرگ آموزش در دسترس همگان قرار گرفته است؛ ما حدود 5 هزار مدرسه داریم که زیر 5 دانش آموز دارد و این نشانگر آن است که آموزش و پروش چتر آموزشی خود را در همه جای کشور گسترانیده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه امروز باید برای تأمین کیفیت آموزش دانش آموزان وقت بیشتری بگذاریم، تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا از حیث کیفیت نیز به عدالت نزدیک شویم و مدارس دولتی به شکل مناسب تری اداره و تقویت شوند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای اهداف سند تحول نیازمند مشارکت همه دستگاه ها هستیم؛ فردای جامعه را دانش آموزان امروز می سازند، بنابراین همه کسانی که در بخش های مختلف کشور همچون صنعت و خدمات برای اعتلای کشور تلاش می کنند باید با ما در ارتباط باشند، زیرا اگر تعلیم و تربیت مستقل از نیازهای واقعی کشور باشد، بهره برداری لازم از نیروی انسانی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش همواره از عدم تعادل در منابعش رنج برده است، ابراز کرد: مشکلات منابع آموزش و پرورش محصول ساختار بودجه ای معیوب است که باید در بودجه 99 جبران شود؛ خوشبختانه شب گذشته آخرین قسط پاداش بازنشستگان پرداخت شد.

حاجی میرزایی به فراخوان جذب نیروی آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: در زمینه جذب نیرو اطلاعیه ای صادر کرده ایم و کسانی که علاقه مند هستند می توانند ثبت نام کنند و مورد گزینش قرار بگیرند؛ برای مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریس که از سال 92 با ما همکاری داشته اند نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آیند.

حاجی میرزایی در پایان با اشاره به اهتمام آموزش و پرورش برای آشنایی دانش آموزان با مبانی دینی یادآور شد: امروز به مسأله آموزش عملی نماز، تبیین معارف قرآن کریم، برگزاری جشن تکلیف و تبیین فرهنگ حجاب و عفاف توجه بسیاری در مدارس صورت می گیرد./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
حسین ثالث موید
ارسال نظرات